جراحی بینی

ارائه اطلاعات مفید درباره جراحی بینی

جراحی بینی

ارائه اطلاعات مفید درباره جراحی بینی

جراحی بینی اطلاعات فراوان و ابعاد متفاوتی دارد که می توان باکسب اگاهی از آنها به نتایج دلخواه رسید .

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

جراحی غدد بزاقی

جراحی غدد بزاقی

غدد ماژور و مینور از غدد تشکیل دهنده بافت بزاقی هستند که غدد بزاقی ماژور عبارتند از غدد بناگوشی ( غدد پاروتید ) و غدد تحت فکی ( ساب مندیبولار ).

در اکثر موارد تومور های بزاقی از غدد پاروتید منشاء می گیرند. تومورهای غدد زیر زبانی نسبت به تومورهای پاروتید و تومور های غدد تحت فکی بدخیم تر می باشند به گونه ای که ۷۰ در صد از این تومور ها بدخیم هستند در حالی که حدود ۴۰۰ در صد از تومورهای غدد تحت فکی و ۲۵ در صد از تومورهای پاروتید بدخیم می باشند.

تومور های غدد بزاقی از سلول های بنیابینی و سلول های ذخیره ای مجرای ترشحی منشاء می گیرند.

جراحی تومور های غدد بزاقی

تومور های خوش خیم غدد بزاقی

تومور آدنوم پلئومورفیک از شایع ترین تومور های خوش خیم غدد بزاقی است که این تومور در زنان نسبت به مردان شایع تر است این تومور ها به کندی و به مرور زمان رشد می کنند.

تومور آدنوم پلئومورفیک ممکن است بدون اینکه اختلالی در عصب فاسیال صورت ایجاد کند پیشرفت کند و بسیار بزرگ شود. در صورتی که این تومور ها در جراحی بطور کامل برداشته نشوند احتمال عود آن ها بسیار زیاد است در نتیجه برداشتن قسمت مرکزی این تومور در جراحی کافی نیست.

دومین تومور خوش خیم غدد بزاقی تومور وارتن است که تقریبا منحصرا در پاروتید بروز می کنند.

 در صورتی که تومورهای بزاقی خوش خیم باشند باید برداشته شوند . جراحی تومور پاروتید با برداشتن بافت بزاقی سطحی تا عصب فاسیال صورت می گیرد.

در جراحی نباید به تنهایی هسته مرکزی تومور برداشته شود زیرا احتمال عود به شدت افزایش می یابد. در صورتی که تومور پاروتید در عمق عصب فاسیال غده پاروتید ایجاد شده باشد در ابتدا یک پاروتیدکتومى سطحى انجام مى‌شود و با حفظ عصب فاسیال تومور بصورت عمقی برداشته می شود.

در تومور های خوش خیم غده تحت فکی بعد از بررسی  و تشخیص،  درمان با برداشتن کامل تومور انجام می شود. بدلیل اینکه در تومور های  بافت بزاقی مینور احتمال بدخیمی این تومور وجود دارد در ابتدا برای تشخیص درمان مناسب این تومورها باید بیوپسی صورت گیرد تا بهترین روش درمانی انتخاب شود. دکتر صالح محبی متخصص گوش، حلق و بینی در جراحی غدد بزاقی دارای سابقه بسیار  درخشانی هستند.

  • دکتر جراح بینی
  • ۰
  • ۰

سوالات متداول درباره جراحی بینی

چرا بعد از جراحی بینی ،کبودی ایجاد می شود ؟

در بینی برش هایی به وجود می آید تا جراح بینی بتواند به استخوان ها و غضروف های بینی بیمار دسترسی پیدا کند سپس با ابزار های جراحی تغییرات بر روی بینی اعمال می شود .این تغییرات بر روی بینی باعث می شود مانند هر جراحی دیگر که با زخم  و برش همراه است ،کبودی ایجاد شود .

تورم بینی چقدر طول خواهد کشید ؟

ورم بینی کاملا طبیعی بوده  و بینی به تغییرات ایجاد شده واکنش نشان می دهد تا در نهایت پوست بینی به صورت کامل به استخوان جوش بخورد و همچنین زخم ها بهبود پیدا کنند.ورم بینی بعد از عمل به صورت تدریجی کاهش پیدا می کند و بعد از یک سال می توان نتیجه نهایی را مشاهد کرد .البته در برخی بینی ها ورم بینی زودتر بهبو پیدا می کند .

جراحی-بینی

چرا احساس گرفتگی بینی بعد از عمل بینی ایجاد می شود ؟

زخم های ایجاد شده در داخل بینی باعث التهاب بافت بینی می شود و این تورم مجاری تنفسی را مقداری تنگ می کند به همین دلیل فرد احساس می کند بینی اش پر و یا گرفته است .

اگر چسب بینی نزنم چه اتفاقی می افتد ؟

زدن چسب بینی از آن جهت اهمیت دارد که باعث می شود با ایجاد فشار ترمیم پوست و پیوند آن با استخوان زودتر انجام بگیرد در صورتی که برای مدت طولانی بین پوست و غضروف ها فضای خالی باشد احتمال عفونت وجود خواهد داشت و روند بهبودی را کند خواهد کرد.

بینی من گوشتی و بزرگ است ،آیا عمل بینی انجام بدم؟

بینی گوشتی پوستی ضخیم دارد و جراح باید از حجم چربی  و پوست زیاد بکاهد و تیغه بینی را تقویت کند.در صورتی که جراح بینی دارای تجربه و خلاقیت باشد می تواند نتیجه جراحی را ایده آل رقم بزند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر احمدپور متخصص گوش و حلق و بینی
  • دکتر جراح بینی
  • ۰
  • ۰

جراحی بینی فانتزی

بسیاری از خانم ها و یا حتی آقایان هستند که علاقه دارند نتیجه جراحی بینی شان به صورت فانتزی باشد که معمولا جراحان به بیماران خود پیشنهاد جراحی بینی فانتزی را نمی کنند زیرا با تغییرات زیاد بعد از گذشت چند سال ممکن است عوارض جراحی بینی برای آنها مشکلاتی را ایجاد کند.

منظور از جراحی بینی فانتزی چیست ؟

در انجام جراحی زیبایی بینی ،تغییرات جهت برطرف کردن عیب های بینی ایجاد می شود .این تغییرات معمولا در پشت بینی ،نوک بینی و سوراخ های بینی هستند حال زمانی که تغییرات به هدف نتیجه فانتزی انجام بگیرد پشت بینی قوس داده می شود و زاویه بین بینی و لب زیادتر از حالت طبیعی می شود.
جراح بینی معمولا آگاهی لازم را پیش از جراحی به بیماران می دهد تا بدانند تغییرات زیاد و کوچکی بیش از حد بینی می تواند برای آنها مشکل زا باشد.
البته جراحی بینی می تواند نیمه فانتزی باشد که در این صورت اگر بینی دارای شرایط لازم باشد جراح بینی می تواند جراحی بینی فانتزی را برای بیمار انجام دهد .
جراحی-بینی

چرا مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی فانتزی به سراغ بیمار می آید؟

• در جراحی بینی فانتزی نیز معمولا سوراخ های بینی به اندازه زیادی کاهش پیدا می کند که برای این کار باید در پره های بینی برش ایجاد شود .
• پره های بینی یکی از حساس ترین مناطق هستند که با آسیب وارد شدن به آن فرد دیگر به راحتی نمی تواند نفس بکشد .
• در بینی های فانتزی نوک بینی به اندازه زیادی باریک می شود و از حالت طبیعی خارج می شود و مجاری تنفسی را تنگ می کند و تنفس برای فرد دشوار خواهد شد .
• شاید در چند سال اول بیمار با هیچ مشکلی روبه رو نشود اما به دلیل اسکلت بینی ضعیف بعد از گذشت چند سال عوارض متعددی به سراغ بیمار خواهد آمد.
با تشکر مدیریت سایت دکتر احمد پور متخصص گوش و حلق و بینی
  • دکتر جراح بینی
  • ۰
  • ۰

جراح بینی

جراح بینی

جراحی زیبایی می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به زیبایی بینی را برطرف کند و به عبارتی صورت فرد را به گونه ایی تغییردهد که فرد احساس رضایت از صورت خود داشته باشد به همین دلیل این عمل می تواند از حساسیت زیادی برخوردارباشد تا بتواند برای بیمار نتیجه ایی راضی کننده داشته باشد .به همین دلیل جراح بینی باید با دقت انتخاب شود تا بتواند به شما در این امر کمک کند.

جراح بینی خوب

در اولین نکته باید بدانید جراح بینی باید دارای تخصص از مرکزهای معتبر پزشکی باشد و دوره های لازم و همچنین به روز را در زمینه جراحی بینی داشته باشد.زمانی که شما به جراح بینی مراجعه می کنید با معاینه های اولیه و بررسی پرونده بیمار شرایط وی تجزیه و تحلیل می شود .سپس جراح بینی می تواند نظر بدهد که آیا بیمار کاندیدای مناسبی برای جراحی بینی هست یا خیر و سپس جراح می تواند با بیمار درباره فرم خاصی از بینی که مد نظر بیمار است صحبت کند تا  بتوانند با یکدیگر به هدفی مشترک که برای بیمار امکان پذیر بوده و صورت وی را زیباتر می کند برسند.جراح بینی باید تا جای ممکن بیمار را از مراحل جراحی آگاه سازد.

جراح-بینی

در صورتی که جراح بینی خود را به درستی انتخاب کنید ممکن است عوارض جراحی بینی برای بیمار آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند .

نتیجه جراحی بینی چگونه باید باشد ؟

اگر جراح بینی یک جراحی موفق را پشت سر بگذارد نتیجه جراحی باید به گونه ایی باشد که در ابتدا بیمار سلامتی خود را به مانند قبل داشته باشد و زیبایی صورت و بینی بیشتر شده  به صورتی که مورد رضایت بیمار باشد.شاید برخی از  مشکلات جراحی بینی بعد از گذشت چند سال  بروز پیدا کند که به دلیل کم شدن زیاد بافت بینی می باشد .

با تشکر مدیریت سایت دکتر احمد پور متخصص گوش و حلق و بینی



  • دکتر جراح بینی
  • ۰
  • ۰

لاغری در کمترین زمان

کاهش وزن وچربی اضافه دغدغه بسیاری از افراد می باشد .بیشتر افراد از چاقی شکم گله مند هستند و معتقدند که با انواع رژیم ها و ورزش ها این چربی همچنان باقی می ماند .

در شکم و پهلو ها معمولا نسبت به دیگر قسمت های بدن تجمع چربی بیشتر است .چاقی و افزایش وزن دلایلی دارد، از جمله :

  • تاثیرات ژنتیکی
  • تاثیرات روان شناسی
  • سبک زندگی هر فرد
  • مقدار غذای مصرفی در هر وعده غذایی

 در کلینیک پارس با بهترین روش ها به بیماران ،برای لاغری در کمترین زمان کمک می کنند .

بعضی از این روش های لاغری با جراحی به شرح زیر می باشد :

لیپوساکشن

برای انجام لیپوساکشن مقدار و موقعیت چربی،بارداری،سن ،جنس و سابقه افزایش و کاهش وزن از اهمیت بالایی برخوردار هستند . در این روش درمانی برای بیمار هیچ محدودیتی برای انجام فعالیت های روزانه نمی باشد.

لاغری-در-کمترین-زمان

لیپوماتیک

در این روش آزمایشات لازم 10 روز قبل از لیپوماتیک انجام می شود و بیمار 10 روز قبل از لیپوماتیک باید از خوردن داروهای مسکن غیر استروئید و نوشیدنی های الکی خودداری کند .بعد از انجام لیپوماتیک بیمار نباید تا یک ماه از غذاهای شور و چرب استفاده کند .

کرایولیپولیز

کرایولیپولیز در طی چند جلسه انجام می شود .بسته به ضخامت چربی و اهداف شخصی فرد، ممکن است فریز کردن چربی یک بار دیگر در همان ناحیه تکرار شود ولی چنین چیزی ضروری نیست. اگر تصمیم دارید چربی یک ناحیه را بیشتر کاهش دهید باید حدود 45-60 روز بین جلسات منتظر بمانید .مشاهده نتیجه در این روش درمان تقریبا سه هفته بعد از پایان جلسات می باشد.

روش های بالا چند نمونه از راه های لاغری در کمترین زمان بود،اگر فردی قصد لاغری با هر یک از روش ها را داشته باشد با انجام برسی های لازم و در نظر گرفتن پیشنهاد پزشک روش مناسب را انتخاب می کند .



  • دکتر جراح بینی
  • ۰
  • ۰

آتاکسی فرد ریش

آتاکسی فرد ریش

آتاکسی فرد ریش یک بیماری مورثی است و به صورت ارثی به فرد منتقل می شود . این بیماری به طور تدریجی سیستم عصبی فرد را تخریب می کند .

در این نوع بیماری عضلات بدن به صورت نامیزان و خشک حرکت می کنند ،در حقیقت آتاکسی از عدم هماهنگی حرکات بدن ناشی می شود .

دلایل بروز آتاکسی فرد ریش متعدد می باشد ،اما شایع ترین این عامل ،علت ارثی در فرد می باشد .

علائم وجود فرد ریش معمولا از سنین 10-15 سالگی در فرد بیمار نمایان می شود . در  این بیماری بافت عصبی به ویژه در قسمت‌هایی از نخاع و اعصاب حسی و بخش‌هایی که با مخچه در ارتباط هستندرا از بین می‌برد.

بیماری-آتاکسی-فرد-ریش

علائم عصبی  بیماری آتاکسی فرد ریش

  • اختلال در گفتار
  • سستی عضلات
  • انقباض در اندام های تحتانی
  • از بین رفتن نورون های بینایی
  • انحنای ستون فقرات
  • نقص عملکرد مثانه
  • کاهش رفلکس تاندون ها
  • از بین رفتن حس موقعیت یابی

از جمله علائم غیر عصبی بیماری آتاکسی فرد ریش نیز،آسیب به عضلات قلبی می باشد  ،این نشانه در دو سوم بیماران دیده می شود .نشانه دیگری که در 30 درصد افراد مبتلا دیده می شود ،بیماری دیابت ملیتوس می باشد .
این بیماری به صورت اتوزومال مغلوب به ارث می‌رسد. بنابراین تنها در صورتی که هر دو والد ناقل بیماری باشند، احتمال تولد فرزند بیمار وجود دارد.

ژنتیک بیماری

ژن FRDA یا FXN واقع در کروموزوم 9q13 در ارتباط با این بیماری شناخته شده است. طول این ژن kbp80 است و 7اگزون دارد.

این ژن کد کننده پروتئین فراتاکسین با 210 اسید آمینه است.این ژن در مبتلایان به بیماری آتاکسی فردریش جهش می‌یابد و این جهش در اکثر موارد بسط تری نوکلئوتید GAA در اینترون شماره یک است که باعث تولید پروتئینی با عملکرد ناقص می‌شود.

بیشتر مبتلایان به این بیماری برای جهش بسط تکرارهای تری نوکلئوتیدی هموزیگوت هستند. 4 درصد مبتلایان نیز هتروزیگوت مرکب هستند که حامل یک آلل با بسط تری نوکلئوتیدی و آلل دیگر با یک موتاسیون نقطه‌ای در بخش رونویسی شونده ژن هستند.


  • دکتر جراح بینی
  • ۰
  • ۰

جراحی بینی طبیعی

در جراحی بینی طبیعی سایز بینی باید به گونه ای تغییر پیدا کند تا نتیجه جراحی بینی طبیعی باشد و جراح سعی می کند بینی را به گونه ای جراحی کند که کمترین تغییرات در بینی انجام شود و استاندارد جراحی بینی حفظ شود . جراحی بینی طبیعی باید به گونه ای باشد که تمام عیوب بینی فرد با در نظر گرفتن ساختار بینی برطرف شود و افرادی که تاکنون بیمار مورد نظر را ندیده اند متوجه جراحی بینی فرد نشوند.


جراحی بینی طبیعی

جراحی بینی طبیعی و نقش جراح

زمانی که بیمار بخواهد بینی خود را بصورت طبیعی عمل کند و اثری از جراحی در آن دیده نشود باید سایز بینی به اندازه معقول و متناسب با فرم صورت و سایر اجزای صورت تغییر پیدا کند. زمانی که بینی استخوانی باشد و اسکلت بینی قوی باشد و دارای پوست نازکی باشد جراح بینی کار راحت تری را در پیش رو دارد و تغییرات راحت تر اعمال می شوند. اما زمانی که بینی گوشتی باشد و دارای پوست بینی ضخامت تری باشد در شکل دادن به نوک بینی مقداری محدودیت به وجود می اید و کار جراح را کمی دشوار می کند. در هر حالت جراح باید قدرت تشخیص داشته باشد تا با استفاده از تکنیک و روش های مناسب بینی فرد را متناسب با صورت و به طور طبیعی جراحی کند.

ویژگی های جراحی بینی طبیعی

  • پهنای پایه بینی باید برابر با فاصله دو چشم باشد
  • پهنای پایه بینی باید از استخوان بالایی بینی بیشتر باشد
  • ایجاد زاویه مناسب بین لب و بینی
  • اندازه متناسب بینی با گونه و چانه
  • ایجاد زاویه مناسب بین بینی وپیشانی
  • بالا نبون بیش از حد نوک بینی
  • کوچک نشدن بیش از حد سوراخ های بینی

قوس بینی طبیعی

در جراحی بینی طبیعی قوسی که به بینی می دهیم باید بسیار کم و بصورت طبیعی باشد و پشت بینی باید صاف باشد. در جراحی طبیعی بینی تغییراتی که بروی بینی فرد صورت می گیرد بسیار کم می باشد و جراح بینی تنها مشکلات و عیوب بینی را برطرف می کند در این صورت احتمال اینکه فرد پس از مدتی دچار مشکلات تنفسی شود بسیار کم است و بافت بینی کمتر دچار تغییر می شود. کسانی که جراحی بینی طبیعی داشته اند دارای چهره طبیعی تری هستند و بینی به صورتی زیبا با دیگر اجزای صورت هماهنگی لازم را دارد.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکترصالح محبی جراح  بینی و متخصص گوش و حلق و بینی


  • دکتر جراح بینی
  • ۰
  • ۰

وزوز گوش :

وزوز گوش :

یکی از مشکلات شایعی که بسیاری از افراد روزمره با آن مواجه می شوند صدایی می باشد که در گوش خود احساس می کنند شنیدن صدا در گوش تقریبا مورد شایعی می باشد که ممکن است 50 درصد افراد در طول زندگی آن را تجربه کنند در برخی مواقع این مشکل گذرا می باشد و به خوبی بهبود پیدا کرده و از بین می رود ولی درموارد خاصی ممکن است این مشکل ماندگار شود ودر طولانی مدت بیمار را اذیت کند از آنجایی که هر بیماری که علت آن مشخص باشد درمان آن آسان تر می باشد در رابطه با این بیماری باید دنبال علت آن گشت که متاسفانه در بسیاری از موارد علت این بیماری مشخص نشده است و حتی در بسیاری از موارد محل ایجاد این بیماری تشخیص داده نمی شود.

وزوز گوش

درمان وزوز گوش :

 در مواردی که به یک علت خاص وزوز گوش در فرد ایجاد شود و پزشک بتواند علت بروز این بیماری را در بررسی، معاینات، تصویر برداری، آزمایش و ارزشیابی های شنوایی صورت گرفته پیدا کند با اطمینان بهتر می توان به بیمار در خصوص درمان این بیماری کمک کرد و در صورتی که در معاینات و بررسی ها نکته خاصی پیدا نشود نشان دهنده موارد بدون علت یا ایدیوپاتیک می باشد که در این موارد کمی درمان متفاوت و سخت تر خواهد شد معمولا زمانی که بیماربا مشکل وزوز گوش به پزشک مراجعه  می کند توصیه می شود وضعیت شنوایی بیمار تست شود چون می دانیم وقتی فرد دچار افت شنوایی یا کاهش شنوایی می شود طبیعتا مقداری از اعصاب و فرکانس و تناژ صوتی  از دست می رود و بدنبال آن  یک صداهایی  از خود عصب گوش، حلزون گوش، سلول های مویی گوش و مسیر شنوایی تا کورتکس شنوایی ایجاد کنند که سیستم آن را می شنود و منشع بیرونی ندارد ولی در صورتی که فرد شنوایی نرمال داشته باشد طبیعتا این صدا پوشیده و احساس نمی شود.

عوامل تاثیر گذار در ایجاد وزوز گوش

بدخوابی و استرس طبیعتا باعث تشدید این صداها در گوش می شود. وزوز گوش می توان به صورت تق تق یا سوت در گوش فرد ایجاد شود بدلیل ناخوشایند بودن این صدا ها فرد بد خواب می شود.

استرس در ایجاد این بیماری بسیاری تاثیر گذار می باشد عموما این مشکل در ماه شهریور که دوران اسباب کشی می باشد و در اواخر سال بیشتر مشاهده می شود.

 وزوز گوش بدلیل استرس اغلب گذرا می باشد و در صورتی که فرد بتواند به طریقی استرس خود را کاهش دهد می تواند نتیجه بهتری بگیرد و به مرور زمان این صدا و وزوز گوش رفع شود به همین علت دکتر صالح محبی متخصص گوش، حلق و بینی توصیه می کنند در صورتی که وزوز گوش بدلیل استرس و بدخوابی باشد آرامش خود را حفظ کنید . یک سری دارو ها توسط پزشک برای بیمار تجویز می شود در معاینات و ارزیابی ها علاوه بر گرفتن نوار گوش در مواردی که وزوز گوش یک طرفه باشد یا افت شنوایی زیاد باشد و عصب گوش دچار مشکل شده باشد برای اطمینان خاطر یک تصویر برداری ام ار ای از بیمار گرفته می شود

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکترصالح محبی جراح  بینی و متخصص گوش و حلق و بینی
  • دکتر جراح بینی
  • ۰
  • ۰

کاهش ورم پس از عمل بینی

کاهش ورم پس از عمل بینی  یکی از متداول ترین سوالاتی است که از دکتر صالح محبی پرسیده می شود ، در این مقاله به بیان نکات ساده برای کاهش ورم پس از عمل بینی می پردازیم .

متورم شدن بینی در اثر عواملی نظیر آسیب وارد شدن به بینی و یا عمل جراحی بینی رخ می دهد ، در زمان جراحی بینی اگر پوست دستکاری شود و یا برش پوست ، برش استخوان و یا برش غضروف شکل گیرد بینی پس از جراحی متورم می شود ، هم چنین در اطراف بینی التهاب ایجاد می شود .

ورم بینی در اشخاص مختلف بسته به ضخامت پوست بینی ، میزان دستکاری و نوع بینی متفاوت است ، معمولا طبق تجربیاتی که دکتر صالح محبی داشته اند پس از جراحی بینی بینی های گوشتی با پوست ضخیم دارای تورم بیشتری نسبت به سایر بینی ها می باشند .


  • روش های برای کاهش ورم بینی پس از عمل بینی :

در 7 روز اول پس از جراحی زیبایی بینی ورم بینی نسبت به سایر زمان ها بیشتر می باشد ، اما جای نگرانی نیست زیرا پس از مدتی این تورم کاهش می یابد معمولا علت این تورم در 7 روز اول پس از عمل بینی گرم بودن بینی می باشد ، برای کاهش ورم بینی در 7 روز اول پس جراحی ، جراح بینی از گچ بینی استفاده می کند .

مرحله دوم تورم بینی :

هفته شش ام پس از جراحی بینی نیز هنوز بینی متورم است ، اما در این مرحله بافت کلاژن ساخته می شود ، در این زمان حساسیت بینی به درد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است ، در این مدت به دلیل استفاده از چسب بینی ، تا بخش قابل توجهی می توان تورم بینی را کاهش داد .


مرحله سوم تورم بینی پس از جراحی :

معمولا تورم بینی تا یکسال به طول می انجامد ، البته نیاز به ذکراست تورم بینی ممکن است تا دو سال نیز به طول بیانجامد بسته به نوع بینی مدت زمان از بین رفتن تورم بینی متغیر است .

رعایت چه مواردی سبب کاهش تورم بینی می شود :

نگه داشتن سر به سمت بالا :

اگر شخص در 14 روز اول پس از عمل بینی سر خود را به سمت بالا نگه دارد ، به میزان قابل توجهی می تواند به کاهش تورم بینی کمک کند .

استفاده از کمپرس یخ :

در 48 ساعت اول برای کاهش ورم بینی پس ازعمل بهتر است در اطراف بینی از کمپرس سرد (کمپرس یخ ) استفاده کرد .

 اجتناب از تماس با حرارت و گرما :

نور آفتاب و گرما تورم بینی را افزایش می دهد برای کاهش این تورم نیاز است حتما از گرما و حرارت اجتناب نمایید .

رژیم غذایی صحیح :

پس از جراحی بینی توصیه می شود  رژیم غذایی صحیحی را انتخاب نمایید تا تورم بینی کاهش یابد ، بنابراین از مصرف غذاهای داغ و پرنمک پرهیز نمایید .



  • دکتر جراح بینی
  • ۰
  • ۰

تغذیه بعد از جراحی بینی :

یکی از مهم ترین موارد و اقدامات پس از جراحی بینی که لازم است بعد از عمل رعایت شود ، رعایت اصول تغذیه بعد از جراحی بینی است . به منظور سپری کردن موفق دوره نقاهت و پیشگیری از بروز مشکلات پس از جراحی مراقبت های پس از جراحی به ویژه مراقبت های تغذیه ای است . تغذیه بعد از جراحی بینی به جز تشدید قوا و کمک به بهبودی زودتر ، آثار و عواقب جراحی را می کاهد و به رفع عوارض پس از جراحی کمک به سزایی می کند . می توان با کمک تغذیه مناسب کبودی ها ، التهابات و تورمات موجود را کم نمود و وضعیت عمومی بیمار را ارتقا بخشید .

تغذیه بعد از جراحی بینی

به همین دلیل مصرف غذاهای سالم و مغذی در این دوره بسیار کمک کننده و مفید می باشد .

رژیم غذایی :

اگر رژیم غذایی در دوران پس از جراحی با دقت رعایت شود ، نتایج عمل بسیار موفقیت آمیز و چشمگیر خواهد شد . و می توان موجب سرعت بخشیدن به بهبودی بیمار شد . در این نوشتار نکات مهم  رژیم غذایی و تغذیه بعد از جراحی بینی قید خواهد شد تا بیماران عزیز با رعایت آن نکات با مشکل و مانعی روبرو نشوند .

ساعات اولیه پس از جر احی بینی :

توصیه می شود تا 4 الی 6 ساعت بعد از جراحی بینی از خوردن و آشامیدن خودداری نمایید چرا که دارو های بیهوشی اثراتی را ب همراه می آورند که چند ساعت پس از عمل نیز ادامه می یاید و چنانچه بیمار مواد غذایی مصرف کند ، دچار تهوع و استفراغ خواهد شد . و پس از 6 ساعت می توان برای شروع از مواد غذایی مایع استفاده نمود .

۱ روز پس از جراحی :

لازم است بیمار در روز پس از جراحی بینی ، از غذاهای سبکی همچون : سوپ ، سیب زمینی آب پز یا پخته و آبا میوه های طبیعی تغذیه کند ؛ مواد نامبرده اثرات مثبتی بر بهبودی بیمار گذاشته و می توان برای صرف مایعات از نی هم استفاده کرد.

۱هفته پس از جراحی :

بعد از سپری شدن یک هفته از جراحی ، محدودیتی برای تغذیه وجود نخواهد داشت ولی بهتر است از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن شدید دارند همچنان پرهیز شود غذهایی چون ساندویچ و گاز زدن سیب از این دسته اند . بهتر است در وعده های غذایی مواد غذایی پروتئینی و ویتامینه گنجانیده شوند تا زخم های داخلی و خارجی به سرعت مرمت شوند .

  • دکتر جراح بینی