جراحی بینی

ارائه اطلاعات مفید درباره جراحی بینی

جراحی بینی

ارائه اطلاعات مفید درباره جراحی بینی

جراحی بینی اطلاعات فراوان و ابعاد متفاوتی دارد که می توان باکسب اگاهی از آنها به نتایج دلخواه رسید .

  • ۰
  • ۰

جراحی غدد بزاقی

جراحی غدد بزاقی

غدد ماژور و مینور از غدد تشکیل دهنده بافت بزاقی هستند که غدد بزاقی ماژور عبارتند از غدد بناگوشی ( غدد پاروتید ) و غدد تحت فکی ( ساب مندیبولار ).

در اکثر موارد تومور های بزاقی از غدد پاروتید منشاء می گیرند. تومورهای غدد زیر زبانی نسبت به تومورهای پاروتید و تومور های غدد تحت فکی بدخیم تر می باشند به گونه ای که ۷۰ در صد از این تومور ها بدخیم هستند در حالی که حدود ۴۰۰ در صد از تومورهای غدد تحت فکی و ۲۵ در صد از تومورهای پاروتید بدخیم می باشند.

تومور های غدد بزاقی از سلول های بنیابینی و سلول های ذخیره ای مجرای ترشحی منشاء می گیرند.

جراحی تومور های غدد بزاقی

تومور های خوش خیم غدد بزاقی

تومور آدنوم پلئومورفیک از شایع ترین تومور های خوش خیم غدد بزاقی است که این تومور در زنان نسبت به مردان شایع تر است این تومور ها به کندی و به مرور زمان رشد می کنند.

تومور آدنوم پلئومورفیک ممکن است بدون اینکه اختلالی در عصب فاسیال صورت ایجاد کند پیشرفت کند و بسیار بزرگ شود. در صورتی که این تومور ها در جراحی بطور کامل برداشته نشوند احتمال عود آن ها بسیار زیاد است در نتیجه برداشتن قسمت مرکزی این تومور در جراحی کافی نیست.

دومین تومور خوش خیم غدد بزاقی تومور وارتن است که تقریبا منحصرا در پاروتید بروز می کنند.

 در صورتی که تومورهای بزاقی خوش خیم باشند باید برداشته شوند . جراحی تومور پاروتید با برداشتن بافت بزاقی سطحی تا عصب فاسیال صورت می گیرد.

در جراحی نباید به تنهایی هسته مرکزی تومور برداشته شود زیرا احتمال عود به شدت افزایش می یابد. در صورتی که تومور پاروتید در عمق عصب فاسیال غده پاروتید ایجاد شده باشد در ابتدا یک پاروتیدکتومى سطحى انجام مى‌شود و با حفظ عصب فاسیال تومور بصورت عمقی برداشته می شود.

در تومور های خوش خیم غده تحت فکی بعد از بررسی  و تشخیص،  درمان با برداشتن کامل تومور انجام می شود. بدلیل اینکه در تومور های  بافت بزاقی مینور احتمال بدخیمی این تومور وجود دارد در ابتدا برای تشخیص درمان مناسب این تومورها باید بیوپسی صورت گیرد تا بهترین روش درمانی انتخاب شود. دکتر صالح محبی متخصص گوش، حلق و بینی در جراحی غدد بزاقی دارای سابقه بسیار  درخشانی هستند.

  • ۹۶/۰۳/۲۷
  • دکتر جراح بینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی