جراحی بینی

ارائه اطلاعات مفید درباره جراحی بینی

جراحی بینی

ارائه اطلاعات مفید درباره جراحی بینی

جراحی بینی اطلاعات فراوان و ابعاد متفاوتی دارد که می توان باکسب اگاهی از آنها به نتایج دلخواه رسید .

  • ۰
  • ۰

لامینیت دندان

لامینیت دندان

با توجه به اهمیت زیبایی برای افراد و به خصوص زیبایی دندان ها ، یکی از مهمترین درمان های دندانپزشکی زیبایی را لامینیت ونیرها شامل می شوند لامینیت دندان که زیبایی و درخشندگی را به چهره فرد اهدا می نماید باعث اصلاح طرح لبخند شده و معایب و مشکلات ظاهری آن را بر طرف می نماید، لامینیت دندان درمانی سریع و بدون درد سر است می تواند زیبایی ، درخشندگی ، نظم و سفیدی دندان ها را محیا نماید ، لامینیت کردن دندان روشی است که امروزه در دندانپزشکی زیبایی کاربرد های فراوانی دارد و مشکلات دندان مانند بد رنگی ، بد شکلی، بهم ریختگی ، بوی بد دهان ، بهم ریختگی و البته شدید ترین بهم ریختگی های دندان که به ظاهر نیاز به ارتودنسی دارند را نیز بر طرف خواهد کرد .

لامینیت، یکی از درمان های سریع در دندانپزشکی زیبایی  است که برای برطرف‌کردن بدرنگی دندان‌ها، اصلاح نامنظمی و همچنین فواصل باز بین دندان‌ها به کار  گرفته می شود .

در این روش ظاهر بهم ریخته ی دندان ها که با ژنتیک و نحوه بهداشت و نگهداری آن ها دچار تغییر شده است، اصلاح خواهد شد .

  اشکال‌های اولیه دندان، رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان یا حوادث و ضربه‌های کوچک مانند ترک یا شکستگی  تمامی مواردی هستند که زیبایی دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و شکل دندان‌ها را دچار تغییر و آسیب می نماید ، این عارضه به صورت مشهود در لبخندزدن، صحبت و حتی اعتماد به‌نفس افراد  دیده خواهد شد و اثرات مخرب و منفی ایجاد خواهد کرد .
به کمک لامینیت های دندانی می توان این مشکلات را برطرف کرد و نتایج بسیار درخشانی را از آن دریافت نمود . لامینیت های دندان یک جلسه ای است و شدید ترین بهم ریختگی های دندان را بدون نیاز به ارتودنسی اصلاح می کند .
لامینیت چیست ؟
لامینیت در واقع یک لایه بسیار نازک سرامیکی و یا کامپوزیتی است که  بدون هیچ فاصله ای روی سطح جلویی دندان ها چسبانده و با لیزر فیکس می شود .
همان طور که بیان شد ، لامینیت ها 
  •   بدشکلی
  • بدرنگی
  • شکستگی 
  • ترک خوردگی 
  • کجی دندان ها
  •   و فاصله بین دندان ها

را از بین می برد و بسیاری از معایب ظاهری دندان ها را اصلاح می کند .

لامینیت دندان پوسته های نازک ، مقاوم و ظریفی هستند که برروی سطح دندان ها کشیده می شوند و قرار می گیرند ، لامینیت ها باعث بهبود کیفیت دندان از لحاظ زیبایی می شوند و در نهایت موجب مرتب و سفید شدن دندان ها می شوند .

لامینیت ها در بسیاری از موارد جایگزین خوبی برای ارتودنسی محسوب می شود و البته این امکان بعد از عکس برداری از دندان ها مشخص می گردد که آیا فرد می تواند از روش لامینیت دندان برای اصلاح معایب ظاهری دندان استفاده نماید یا خیر?

 

لامینیت ها بسیار نازک و ظریف هستند و با قرار گیری برروی دندان ها فاصله ای ایجاد نمی کنند، لامینیت ها به هیچ عنوان باعث تخریب و پوسیدگی دندان نمی شوند و البته در بسیاری از موارد روشی جایگزین برای بهم ریختگی های دندانی می باشند، لامینیت های دندانی در انواع کامپوزیتی و سرامیکی و لومینیرز ها مورد استفاده قرار می گیرند که البته امروزه با توجه به هزینه ی مناسب لامینیت های کامپوزیتی این نوع روکش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند

 

لامینیت ها با کم ترین آسیب به دندان ها بر روی دندان قرار می گیرند، در بسیاری از موارد این کار بدون تراش و آسیب به مینای دندان انجام می شود و البته  درمان با این روش بسیار موفق خواهد بود . لامینیت های کامپوزیتی بسیاری از مشکلات دندانی را حل می نماید و در واقع برای مواردی چون  :

  • اصلاح جایگاه های دندانی
  • اصلاح دندان هایی با لبه های مضرس
  • اصلاح شکستگی های کوچک در لبه دندان ها
  • اصلاح روابط فکی
  • بر طرف نمودن بد رنگی
  • و از بین بردن شدید ترین بهم ریختگی های دندانی
  • اصلاح رنگ دندان و روشن تر نمودن

کاربرد دارد .

انواع لامینیت دندان

لامینیت ها می توانند سرامیکی یا کامپوزیتی باشند . لامینیت های سرامیکی نیاز به قالب گیری و تولید در لابراتوار دارند و همچنین قرار دادن آنها بر روی دندان نیاز به تراش حتمی دندان دارد ، لامینیت دندان با این روش با تراش حجم زیادی از دندان همراه است. در مقابل لامینیت های کامپوزیتی بدون کوچکترین آسیب به دندان ها نصب می شوند و البته فرم و ظاهر آن توسط دندانپزشکی زیبایی طراحی می شود ، دندانپزشک برای این کار نهایت دقت و ظرافت را به خرج داده و با استفاده از نصب دقیق پوسته های کامپوزیتی و با استفاده از مواد رنگ دندان ، طرح لبخند فرد را اصلاح می نماید . اصلاح طرح لبخند به کمک لامینیت های کامپوزیتی تنها نیاز به یک جلسه دارد و در طول یک روز می توانید دندان هایی زیبا ، سفید و مرتب داشته باشید .

 

لامینیت های کامپوزیتی :

این نوع از لامینیت ها برای نصب روی دندان نیازی به تراش دندان ندارند ، ضخامت لامینیت ها حدود ۰٫۵ میلی متر می باشد و درواقع لامینیت دندان را به عنوان یک پوسته ی بسیار نازک (به اندازه ی پوست تخم مرغ) می شناسند،این نوع لامینیت ها از جنس کامپوزیت و به رنک دندان می باشند و البته قابلیت انتخاب رنگ در این نوع لامینیت وجود دارد ، افراد می توانند میزان سفیدی و شفافیت لامینیت ها را مشخص کنند و از داشتن دندان هایی زیبا و مرتب لذت ببرند .
دندان های کامپوزیت شده بسیار ایده آل و زیبا خواهد بود وطراحی لبخند توسط این روش تنها در یک جلسه امکان پذیر است. لامینیت های کامپوزیتی قابل انعطاف بوده و با توجه به فرم کلی چهره اندازه و سایز آن ها مد نظر قرار می گیرند.

 

لامینیت دندان

لامینیت دندان

 

لامینیت های سرامیکی :

لامینیت های سرامیکی نیاز به تراش مختصر دندان دارند ، این نوع از لامینیت ها ظریف تر و براق تر از نوع کامپوزیتی هستند، همانطور که می دانید قیمت لامینیت های سرامیکی نسبت به نوع کامپوزیتی بیشتر است و برای قرار دادن آن ها برروی دندان نیاز به قالب گیری و تهیه شدن در لابراتوار است . بعد از تهیه لامینیت ها روش نصب آن برروی دندان مانند انواع دیگر خواهد بود . ماندگاری ،شفافیت، زیبایی و جنس این نوع لامینیت ها بسیار ایده ال و مناسب است و برای بسیاری از مشکلات دندانی مورد استفاده قرار می گیرد

 

طراحی لبخند

اصلاح بیرون زدگی دندان هابا لامینیت دندان

رنگ لامینیت ها

یکی از مواردی که باید قبل از لامینیت کردن دندان ها به آن دقت داشته باشید مشخص کردن میزان سفیدی دندان ها و رنگی که از این عمل زیبایی انتظار دارید است . رنگ دندان در لامینیت ها بسیار مهم است و در واقع شما باید به کمک مشاوره ی صادقانه ای که پزشک به شما می دهد به زیبایی نسبی دست یابید، توجه داشته باشید که انتخاب رنگ می تواند در جذابیت دندان های شما نقش موثر و یا سو داشته باشد. انتخاب رنگ باید با توجه به فرم صورت و ظاهر فرد تعیین شود ، به طور مثال رنگ بسیار سفید و براق برای شخصی با دندان های بلند و بزرگ مناسب نیست . البته دقت داشته باشید که لامینیت های کامپوزیتی دارای رنگ پذیری هستند و در نخستین روز درمان روشن تر از آنچه انتظار دارید در نظر گرفته می شوند ، رنگ اصلی لامینیت ها بعد از گذشت دو هفته  بروز می نماید و می توانید بعد از گذشت ۱۰ روز الی ۲ هفته نتیجه ی نهایی از کار را مشاهده نمایید ، حدود دو هفته بعد رنگ دندان ها طبیعی و دلخواه است .

ماندگاری لامینیت ها

عمر لامینیت ها بسیار بالا می باشد ، البته ماندگاری آن بستگی به بهداشت و البته روشی که دندانپزشک برای قرار دادن لامینیت ها بر روی دندان استفاده می کند دارد ، به طور کلی اگر لامینیت ها به صورت اصولی و علمی و همچنین با دقت و ظرافت انجام شود و فرد مراقبت های لازم و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نماید حدود ۷ تا ۱۰ سال ماندگاری دارند.
با توجه به میزان اهمیت انتخاب دنداپزشک در این مورد نیاز است تا شما قبل از هر گونه اقدام نسبت به دندانپزشک زیبایی خود اطمینان کامل و جامع را کسب نمایید و یک پزشک ماهر و با تجربه در زمینه دندانپزشکی زیبایی انتخاب نمایید .

اما ماندگاری لامینیت ها به چه عواملی بستگی دارد ؟

با توجه به اهمیت این موضوع چند نکته مهم را خاطر نشان خواهیم کرد .
لامینیت های دندانی به شدت به دندانپزشک زیبایی بستگی دارد، مواد به کار گرفته شده برای لامینیت ها و البته دقت و توجه دندانپزشکی زیبایی ، هنر و تجربه ی وی باعث می شود که ماندگاری لامینیت ها بسیار بالا باشد ، دقت داشته باشید که روش به کار گرفته شده برای لامینیت کردن دندان های شما با توجه به تکنیک های روز دنیا و نوین ترین روش انجام خواهد شد ، این مساله میزان قابل توجهی از ماندگاری لامینیت ها را تامین می نماید و به طوری که دندان های شما تا حدود ۷ تا ۱۰ سال هیچ گونه آسیبی نخواهند دید .
مساله ی دوم در رابطه با ماندگاری لامینیت ها انتخاب نوع لامینیت است ، همانطور که اشاره شد لامینیت ها انواع مختلفی دارند ، لامینیت های سرامیکی ، کامپوزیتی ، لومینیرز ها و … که با توجه به توصیه دندانپزشک زیبایی برای شما در نظر گرفته خواهند شد ، نسبت به هزینه هایی که شما برای این اقدام می پردازید می توانید نقش به سزایی در ماندگاری آن ها داشته باشید .
به غیر از هزینه ی لامینیت ها یکی از مهم ترین و اساسی ترین راه ها برای افزایش طول عمر دندان های لامینیت شده ، مراقبت از دندان ها و رعایت موارد و اصول بهداشتی است .
اگر شما به خوبی از دندان ها مراقبت ننمایید و به صورت مرتب و زاویه دار دندان ها را مسوارک نکشید ، دندان های شما دچار تغییر رنگ و نازیبایی می شوند ، همچنین گاز زدن و تکه کردن مواد غذایی سفت و یا شکستن آجیل ها با دندان باعث پریدگی و آسیب رسیدن به ظاهر آن می شود. از این رو توصیه می شود که در انتخاب مواد غذایی و نوع مصرف آن ها دقت داشته باشید.
روش کار و نحوه ی نصب لامینیت ها بر روی دندان نیز می تواند نقش به سزایی در عمر لامینیت ها داشته باشد ، دقت داشته باشید که دندانپزشکی زیبایی علاوه بر دانش دندانپزشکی نیاز به هنر و تجربه دارد.

لامینیت دندان

اصلاح پوسیدگی و بد رنگی دندان با لامینیت کامپوزیتی

 

لامینیت چگونه روى دندان چسبانده مى شود؟

همانطور که بیان شد لامینیت ها بسیار نازک و ظریف و حساس هستند از این رو با توجه به نوع آن ها نیاز است تا با دقت و ظرافت دو چندان برروی دندان ها کار گذاشته شوند .
یکی از سوالات شایع در رابطه با لامینیت های دندانی طریقه ی چسباندن لامینیت ها و قرار دادن آن ها برروی دندان است ، بسیاری از افراد نگران پوسیدگی دندان در زیر لامینیت ها هستند و البته این تصور همچنان موجود است که لامینیت ها با ایجاد یک فضا در بین دندان ها باعث آسیب رسیدن به آن می شوند .
لامینیت پوسته بسیار نازکى از مواد همرنگ دندان است این پوسته با دقت و با استفاده از چسب های مخصوص دندانپزشکی برروی دندان ها قرار می گیرند، پیش از این که لامینیت ها برروی دندان قرار بگیرند نیاز است تا دندان ها به خوبی شسته شوند و البته با استفاده از مواد ضد عفونی کننده دندان ها تمیز می شوند . دندانپزشک زیبایی به کمک چسبهاى مخصوص دندانپزشکى ( سمان رزینى ) لامینیت ها را بر روی دندان فیکس می کنند و بعد با استفاده از مواد رنگ دندان و متناسب با اجزای صورت و رنگ پوست آن ها را شکل و رنگ می دهند .
نکته ای که در رابطه با لامینیت ها مد نظر است درک این مطلب است که این پوسته ی نازک به هیچ عنوان فاصله ای با دندان های اصلی نداشته و البته بدون شکاف و درز برروی آن قرار می گیرد در چنین شرایطی امکان نفوذ آلودگی درون دندان ها وجود نخواهد داشت.

روکش دندان

لامینیت دندان

تفاوت لومینیرز با لامینیت

 

۱- به دلیلی برجسته شدن دندان ها در روش لومینیزر ، امکان آسیب به لثه بالاست که در روش لامینیت اینطور نیست.

۲- در روش درمانی لومینیرز شکل اصلی دندان حفظ می شود در صورتی که در روش لامینیت دندان ها تراش داده می شوند و درصورتی که بیمار پس از مدتی تمایل به برگشت دندان هایش به صورت اولیه را داشته باشد این کار به دلیل تراش دندان ها غیر ممکن خوهد بود.

۳- مدت دوام لومینیرز ، ۲۰ سال است و مدت دوام لمینیت ، ۱۰ سال تخمین زده شده است.

۴-هزینه درمانی روش لامینیت عموما ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از روش لومینیرز است.

۵- روش لامینیت نسبت به لومینیرز از سرعت عمل پایین تری برخوردار است که جلوگیری از اتلاف وقت بیمار و دندانپزشک زیبایی ترمیمی برای روش لومینیرز ویژگی مثبتی است.

۶– در روش لامینیت ممکن است بیمار دچار حساسیت کوتاه مدت شود که به زودی رفع می شود. اما در روش  لومینیرز امکان حساسیت به مواد غذایی گرم و سرد وجود دارد.

 آیا لامینیت به عنوان محافظ دندان عمل می کند ؟

لامینیت های دندان می توانند بد رنگی و آسیب هایی که به مینای دندان و بافت آن وارد شده است را جبران سازند ، البته لامینیت ها به درمان شدید ترین بهم ریختگی های دندانی نیز می پردازند اما باید توجه داشته باشید که در صورتی که برروی دندان ها قرار بگیرند  به عنوان یک محافظ همیشگی برای دندان محسوب نخواهند شد . لامینیت ها مانعی برای تخریب و آسیب دندان نخواهند بود و البته در صورتی که شما از دندان ها به خوبی مراقبت نکنید ممکن است دچار پوسیدگی و یا آسیب های جدی بشوند ، این اتفاق می تواند در صورتی که شما لامینیت انجام نداده باشید نیز  بیافتد .

لامینیت ها هم مانند دندان رنگ پذیری دارند و البته در صورتی که موارد بهداشتی نسبت به آن رعایت نشود ممکن است در طولانی مدت دچار آسیب و تغییر شکل شود .
هرچند که لامینیت ها ماندگاری بالایی دارند اماعدم  توجه و مراقبت از آن ها می تواند از عمر آن ها بکاهد و دندان های شما را دچار تغییر نماید .

اگر لامینیت ها دچار آسیب بشوند

در صورتی که لامینیت ها تخریب شوند، دچار شکستگی و یا ترک خوردگی باشند نیاز به تعویض آن ها خواهید داشت ، در واقع فردی که دندان های خود را لامینیت می کند همچنان باید مانند دندان های اصلی مراقب دندان های خود باشد و البته علاوه بر مراقبت های بهداشتی مانند مسوارک کردن ، از گاز زدن و یا ضربه زدن به اجسام سفت و سخت بپرهیزد، در صورتی که به خوبی از دندان های لامینیت شده استفاده نمایید ، هیچ گونه جای نگرانی نخواهید داشت و البته در صورت تخریب لامینیت با یک ترمیم ساده مشکل حل خواهد شد ، دقت داشته باشید که ترمیم در لامینیت های کامپوزیتی ساده تر و سریع تر خواهد بود در حالی که ترمیم لامینیت های سرامیکی نیاز به قالبگیری مجدد خواهد داشت .

مشخصات کلی لامینیت های کامپوزیتی

 

لامینیت کامپوزیتی:

کامپوزیت ونیر

یکی دیگر از روش های لامینیت دندان استفاده از کامپوزیت ونیر ها می باشد . دندانپزشک  زیبایی برای به کار گیری این روش نیازی به تراش مینای دندان نخواهد داشت ، خراش ایجاد شده برروی دندان بسیار سطحی  بوده و به ندرت توسط چشم قابل رویت خواهد بود .البته به استثناء نواحی ای ازدندانها که شاهد بیرون زدگی نسج دندانی ازقوس فکی باشیم به تراش بیشتری نیاز است زیرا باید دندان ها هموار و مرتب شوند .بعد از این مرحله شروع به لایه گذاری کامپوزیت زیبایی خواهد کرد که البته رنگ و فرم آن مطابق با سلیقه ی شما و اصول زیبایی دندان انتخاب شده است ، اصلاح طرح لبخند بعد از فرم دهی و پالیشینگ درهمان جلسه کاردرمانی به اتمام خواهد رسید.

 

تفاوت ارتودنسی و لامینیت دندان

ارتودنسی و لامینیت دندان هر دو برای زیبا سازی و ترمیم دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند که هر دو این روش ها در نهایت منجر می شود که فرد لبخند زیبایی داشته باشد. هریک از این دو روش، کاربرد های متفاوتی دارد  و انتخاب هریک از این دو روش به میزان آسیب دیدگی دندان و موقعیت دندان ها بستگی دارد که با توجه به نظر دندان پزشک زیبایی بهترین روش برای فرد در نظر گرفته می شود داشتن لبخند زیبا یکی از مهمترین عوامل چهره ی جذاب می باشد که با استفاده از لامینیت دندان می توان دستیابی پیدا کرد.

ارتودنسی

ارتودنسی به منظور رفع نامرتبی و بهم ریختگی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد در برخی از افراد دندان یا دندان هایی در محل خود به درستی قرار نگرفته اند که این امر موجب می شود هنگامی که فرد لبخند می زند ظاهر زیبایی را در چهره فرد ایجاد نکند که با استفاده از ارتودنسی دندان می توان این مشکلات را رفع نمود و لبخند زیبایی را برای فرد به همراه آورد. اگر بخواهیم ایده آل ترین حالت را برای داشتن دندان های زیبا در نظر گرفت می توان با استفاده از ارتودنسی دندان ها را ردیف کرد و سپس با استفاده از لامینیت دندان  که لایه جدیدی بروی دندان ها قرار می گیرد دندان ها را سفید و زیبا نمود .

مزایای لامینیت دندان

  • با استفاده از لامینیت دندان می توان اصلاح طرح لبخند را انجام داد
  • لامینیت دندان باعث از بین بردن زردی و بد رنگ بودن دندان ها می شود
  • با استقاده از لامینیت دندان می توان ترتیب دندان ها را اصلاح نمود حتی شدیدترین بهم ریختگی ها را نیز میتوان با استفاده از لامینیت دندان برطرف نمود
  • باعث زیبایی و درخشندگی بیشتر دندان ها می شود. حتی در خیلی از موارد از ارتودنسی بهتر می باشد
  • حق انتخاب درانتخاب رنگ لامینیت دندان و میزان سفیدی دندان
  • پر شدن فضای خالی و فاصله بین دندان ها
  • لامینیت دندان باعث فرم دهی به دندان ها می شود
  • لامینیت دندان باعث پوسیدگی دندان نمی شود و هیچ آسیبی به بافت اصلی دندان ها وارد نمی کند

 

سوالاتی که در رابطه با لامینیت دندان مطرح می شود :

 

اگر لامینیت ها آسیب ببینند چه اتفاقی می افتد ؟

 

در صورت تخریب و یا آسیب لامینیت ها می توان با روش های بسیار ساده و مدت زمان اندک لامینیت روی دندان را ترمیم و اصلاح نمود ، البته در لامینیت های سرامیکی نیاز است که لامینیت سطح دندان به طور کامل برداشته و مجددا نصب شود اما در لامینیت های کامپوزیتی می توان قسمت آسیب دیده را اصلاح نمود.

آیا لامینیت ها باعث تخریب دندان ها می شوند؟

 

به هیچ عنوان لامینیتها باعث تخریب دندان ها نمی شوند، زیرا این پوسته های نازک بدون کوچکترین شکاف و فاصله به دندان ها متصل می شوند وعملا درزی بین دندان و لامینیت وجود نخواهد داشت که بتواند باعث نفوذ باکتری و میکروب به آن و در نتیجه باعث تخریب آن شود .

بنابراین در صورتی که از لامینیت ها به خوبی محافظت و مراقبت شود دندان ها آسیب نخواهد دید و البته لامینیت نقشی در تخریب عمدی دندان ها نخواهد داشت.

آیا بعد از اصلاح طرح لبخند نیاز به مسواک زدن هست؟

 

بله ، جنس لامینیت ها به جنس دندان ها بسیار نزدیک هستند و البته بعد از اینکه دندان ها شما لامینیت شد نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت خواهید داشت.لامینیت ها مانند دندان های اصلی رنگ پذیر بوده و در صورتی که موارد بهداشتی لازم را رعایت ننمایید دچار آسیب و تغییر رنگ خواهند شد .

 

  • ۹۷/۰۵/۱۰
  • دکتر جراح بینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی